Vytvorené: pred 2 mesiacmi

Kto je "šéfom" školského podporného tímu?

Kto je "šéfom" školského podporného tímu?

https://pixabay.com/sk/photos/podanie-ruky-ruky-t%C3%ADm-1823741/

Aby bol školský podporný tím dobre fungujúci, je nevyhnutné, aby jeho členovia pracovali tímovo. Je preto dôležité, aby túto spoluprácu niekto koordinoval a riadil, aby sa nestala chaotickou a tým neefektívnou.

V každej firme či organizácii správne vedenie zlepšuje výkonnosť tímu, udržiava jeho motiváciu a zabezpečuje úspech organizácie ako celku. Vytvorenie silného, motivovaného a produktívneho tímu je základom k tomu, aby tento tím dosahoval vytýčené ciele a dokázal efektívne čeliť prichádzajúcim výzvam.

Nie je tomu inak ani v školách a v školských podporných tímoch. Je veľmi dôležité, aby aj školský podporný tím niekto riadil, pretože efektívna koordinácia a organizácia sú nevyhnutné pre úspešné poskytovanie podpory žiakom so špeciálnymi potrebami a pre riešenie rôznych výchovno-vzdelávacích výziev.

Ale kto má vlastne riadiť školský podporný tím?

Zloženie školského podporného tímu (ŠPT) - to, kto je jeho členom na danej škole - upravuje riaditeľ vo vnútornom predpise po prerokovaní v pedagogickej rade, ak je v škole zriadená.

Od 1. januára 2022 bola v našej legislatíve zakotvená aj nová kariérová pozícia: koordinátor školského podporného tímu (zákon o pedagogických a odborných zamestnancoch).

Môže ju vykonávať člen ŠPT – pedagogický alebo odborný zamestnanec. Ak sa riaditeľ školy rozhodne nielen vytvoriť ŠPT, ale zároveň aj zriadiť kariérovú pozíciu koordinátor ŠPT, v zmysle § 35 ods. 6 zákona č. 138/2019 Z. z. je potrebné aktualizovať (dodatkom upraviť) aj vnútorný predpis, ktorým sa určuje štruktúra kariérových pozícií a rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností v danej škole. Tento predpis musí tiež byť prerokovaný v pedagogickej rade a so zástupcami zamestnancov.

Koordinátor školského podporného tímu potom najmä:

  • koordinuje činnosť jednotlivých členov školského podporného tímu,

  • koordinuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a zamestnancami zariadení poradenstva a prevencie,

  • plánuje individuálne a skupinové aktivity detí alebo žiakov uskutočňované školským podporným tímom a vyhodnocuje ich účinnosť,

  • zabezpečuje súčinnosť členov školského podporného tímu s ďalšími pedagogickými zamestnancami a vyhodnocuje jej účinnosť.

Podľa § 35 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z. sa od pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí vykonávajú špecializačné činnosti v kariérovej pozícii koordinátor ŠPT, nevyžaduje, aby absolvovali špecializačné vzdelávanie. (viac nájdete aj tu)

Hlavné dôvody, prečo je dôležité, aby tím niekto riadil

Niekoľko všeobecne platných dôvodov:

Jasné rozdelenie úloh a zodpovedností

  • V tíme je potrebné jasne určiť, kto bude zodpovedný za konkrétne úlohy, aby každý člen tímu vedel, čo má robiť. Bez riadenia by mohlo dôjsť k chaosu, duplicite úloh alebo k zanedbaniu dôležitých aktivít. Každý člen tímu by mal mať úlohy zodpovedajúce jeho schopnostiam a jeho silným stránkam. Jasne definované zodpovednosti zabraňujú duplicite práce alebo nejasnostiam, kto je za čo zodpovedný. Rozdelenie úloh podľa odbornosti zároveň zvyšuje efektivitu práce.

Jasné ciele a vízia

  • Keď má tím jasne definované ciele, ktorým všetci rozumejú a sú s nimi stotožnení, práca sa stáva zmysluplnejšou a každý vie, akým smerom sa pohybovať. Ciele musia byť konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené.

Efektívna komunikácia

  • Koordinátor zaisťuje plynulú a efektívnu komunikáciu medzi členmi tímu, učiteľmi, vedením školy, rodičmi a externými odborníkmi. Správne vedená komunikácia pomáha predísť nedorozumeniam a zabezpečuje, že všetky strany majú rovnaké informácie a postupujú jednotne v záujme žiakov. Otvorená a pravidelná komunikácia je nevyhnutná pre zdieľanie informácií, spätnú väzbu a riešenie problémov. Tím by mal mať možnosť slobodne vyjadriť názory, zdieľať nápady a diskutovať o dôležitých otázkach. Dobrá komunikácia zlepšuje koordináciu a minimalizuje riziko nedorozumení.

Spolupráca a tímová dynamika

  • Vysokovýkonné tímy si vážia tímovú prácu, dôverujú si a podporujú sa navzájom. Zdravé vzťahy medzi členmi tímu vytvárajú pozitívne prostredie, ktoré podporuje tvorivosť a hľadanie inovácií. Spolupráca je tiež dôležitá pri zdieľaní nápadov a hľadaní riešení.

Stanovenie priorít

  • Rôzne situácie v školskom prostredí vyžadujú rozdielne intervencie. Vedúci tímu pomáha určovať, ktoré prípady alebo ktorí žiaci potrebujú okamžitú pozornosť a ktoré intervencie je možné naplánovať na neskôr. Stanovenie priorít pomáha tímu sústrediť sa na najdôležitejšie úlohy.

Monitorovanie a vyhodnocovanie

  • Vedúci tímu zabezpečuje, aby bola každá intervencia alebo podpora, ktorú tím poskytuje, pravidelne sledovaná a vyhodnocovaná. Tento proces umožňuje priebežne zlepšovať prístup a intervencie a zaisťuje, že podpora pre žiakov je účinná.

Spolupráca s externými subjektmi

  • Koordinátor má kľúčovú úlohu pri sprostredkovaní spolupráce medzi školou a externými odborníkmi alebo inštitúciami, ako sú centrá poradenstva a prevencie, špecialisti alebo iné organizácie. Zabezpečuje, aby bola podpora z vonkajších zdrojov integrovaná a využívaná efektívne.

Konzistentnosť v práci tímu

  • Bez vedenia by každý člen tímu mohol pracovať podľa vlastného uváženia, čo by mohlo viesť k nekonzistentným prístupom a nejednotnosti v práci so žiakmi. Koordinátor dohliada na to, aby boli všetky aktivity zladené s cieľmi tímu a školy a aby sa postupovalo podľa stanovených plánov a stratégií.

Riešenie krízových situácií

  • Keď sa vyskytne krízová alebo neočakávaná situácia, ako napríklad problémy so správaním žiakov, školské násilie či emocionálne ťažkosti, vedúci tímu zaisťuje, že tím reaguje rýchlo a koordinovane. Tým minimalizuje riziko ďalších problémov a poskytuje potrebnú podporu včas.

Zabezpečenie kvality podpory

  • Vedúci tímu má zodpovednosť za to, aby podpora poskytovaná žiakom bola kvalitná, systematická a prispôsobená ich individuálnym potrebám. Vedenie tímu zabezpečuje, že všetky postupy a intervencie sú efektívne, založené na najlepších postupoch a prispôsobené konkrétnym situáciám.

Dlhodobé plánovanie a udržateľnosť podpory

  • Koordinátor tímu pomáha plánovať dlhodobé stratégie a intervencie, ktoré zabezpečia udržateľnú podporu pre žiakov aj v budúcnosti. To je dôležité najmä pri riešení komplexných alebo dlhodobých problémov, kde je potrebná kontinuálna podpora.

Motivácia a angažovanosť

  • Motivovaný tím je produktívnejší a má väčšiu snahu dosahovať ciele. Lídri tímu môžu zlepšiť motiváciu členov tímu prostredníctvom uznania, pochvaly, navrhovania odmien (ak majú takú možnosť alebo kompetenciu od riaditeľa školy) alebo možnosti osobného rozvoja. Angažovanosť jednotlivcov v tíme sa zvyšuje, keď majú pocit, že ich práca je hodnotná a že ich prínos je ocenený.

Pravidelná spätná väzba

  • Tím potrebuje konštruktívnu spätnú väzbu, aby mohol neustále zlepšovať svoju prácu. Táto spätná väzba by mala byť podávaná pravidelne a jasne, aby každý člen tímu vedel, kde má silné stránky a kde sa môže zlepšiť. Spätná väzba podporuje profesionálny rast a udržiava tím na správnej ceste.

Podpora vzdelávania a sebarozvoja

  • Tímy, ktoré sa neustále učia a rozvíjajú svoje zručnosti, sú schopné lepšie riešiť problémy a prichádzať s inovatívnymi nápadmi. Podpora školení, kurzov a mentorovania zo strany lídra tímu umožňuje členom tímu zlepšovať svoje schopnosti a aplikovať nové poznatky v praxi.

Delegovanie právomocí

  • Dobrí manažéri dôverujú členom tímu a delegujú im zodpovednosť za určité úlohy. Keď majú členovia tímu pocit, že majú priestor rozhodovať a že ich práca je významná, zvyšuje sa ich angažovanosť a výkonnosť.

Riešenie konfliktov

  • Rýchle a konštruktívne riešenie konfliktov v tíme je kľúčové pre udržanie pozitívnej atmosféry, dynamiky a spolupráce. Konflikty by mali byť riešené okamžite a transparentne, aby sa predišlo ich eskalácii a narušeniu tímovej práce.

Tímové hodnoty a kultúra

  • Vytvorenie spoločných hodnôt, ktoré tím uznáva a riadi sa nimi, podporuje jednotnosť a celkovo zlepšuje spoluprácu. Keď všetci členovia tímu zdieľajú rovnaké princípy a ciele, dochádza k lepšiemu zosúladeniu a výkonnosti.